Jak stworzyć dobry e-biznes?

Biznes w sieci

E-biznes jest obecnie jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej. Trudno jednak jest dziwić się temu, że decyduje się na to tak wielu ludzi. Z pozoru jest to najłatwiejsza droga do wielkich zysków. Taką firmę internetową można prowadzić samemu, nie trzeba też przejmować się wieloma problemami takimi jak tworzenie odpowiedniej siedziby dla swojego przedsiębiorstwa. Warto jednak pamiętać, że internet pod względem biznesowym jest obecnie bardzo rozbudowanym światem, zatem stworzenie w nim rzeczywiście dochodowego biznesu i odniesienie pełnego sukcesu nie jest proste. 

Na temat tworzenia udanego e-biznesu można pisać całe książki – zresztą, nie brakuje ich już w księgarniach. Czasami jednak, nawet pomimo przeczytania ogromnej ilości takich pozycji, niektórym osobom trudno jest odnieść tu jakikolwiek sukces. Każdy powinien czerpać rady i podejście do niektórych kwestii związanych z takim biznesem z odpowiadających mu źródeł. Naszym zdaniem można jednak wymienić trzy uniwersalne punkty, które w największym stopniu wpływają na sukces w jakiejkolwiek branży internetowej i są właściwie decydujące o tym, czy nasza e-firma będzie przynosiła nam zadowalające zyski.

Pierwszym punktem o jaki musimy zadbać zakładając taką firmę jest oczywiście dobry pomysł. Zresztą, nie ma tu niczego szczególnego – bez dobrego pomysłu nigdy nie stworzymy dochodowego biznesu, niezależnie od tego, czy interesuje nas działalność internetowa czy też stacjonarna. Trzeba zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nasz pomysł jest rzeczywiście oryginalny i czy oferuje cokolwiek, czego klienci nie mogliby znaleźć już teraz na rynku. Oczywiście, czasami stworzenie czegoś zupełnie nowego graniczy z cudem. Nie trzeba zatem tworzyć nieznanych jeszcze technologii czy rozwiązań, choć coś takiego oczywiście bardzo by nam pomogło. Można jednak pozwolić sobie na znane już rzeczy, które jednak będziemy w stanie przedstawić w nowej, atrakcyjnej i oryginalnej formie. Wówczas klienci na pewno zainteresują się naszą ofertą.

W historii e-biznesu można znaleźć wiele przykładów na to, jak ogromne sukcesy odnosili ludzie wychodzący na rynek z czymś, co w gruncie rzeczy "już było". Chyba najlepszym przykładem jest to Google. Kiedy dzisiejszy gigant, prawdziwa potęga na światowych rynkach, zaczynał swoją działalność, w sieci istniało już kilka wyszukiwarek i nikomu nie przyszło do głowy, że w tej dziedzinie można pojawić się jeszcze z czymś zupełnie nowym. Stałe podnoszenie jakości swoich usług, dodawanie do oferty nowych rzeczy i wdrażanie nowych rozwiązań sprawiło jednak, że w ciągu kilku lat Google całkowicie opanowało internet.

Drugi punkt to odpowiednie zrealizowanie swojego pomysłu. Sięgając ponownie do historii e-biznesu w Polsce można znaleźć mnóstwo przykładów firm, które pojawiały się z doskonałym pomysłem, na pierwszy rzut oka dosłownie z miejsca gwarantującym im sukces. Niestety okazywało się, że marne wykonanie aplikacji bardzo szybko zniechęcało klientów do korzystania z niej. Trzeba pamiętać, że w internecie – tak jak na "prawdziwych" rynkach – konkurencja nigdy nie śpi. Jeśli nie będziemy w stanie umiejętnie wdrożyć naszego pomysłu w życie, to na pewno bardzo szybko pojawi się ktoś, kto podpatrzy u nas pewne rozwiązania, zrealizuje je znacznie lepiej od nas i odniesie dzięki temu sukces.

Następną podstawą udanego biznesu jest oczywiście marketing – również pod tym względem e-biznes nie różni się wiele od standardowych, stacjonarnych firm. Marketing w każdym przypadku może jednak oznaczać zupełnie coś innego. Niektóre aplikacje są na tyle oryginalne, że w gruncie rzeczy nie poświęca się przy nich wiele uwagi na reklamę – w sieci wieści o nowych, przydatnych rzeczach rozchodzą się bardzo szybko, zatem udane pomysły niejako same zdobywają klientów. Zbudowanie dobrej marki i umiejętne jej reklamowanie w każdym przypadku jest jednak bardzo ważne.

Zobacz również